In 7 stappen terug naar kantoor: ‘the great reset’!

Een geweldig experiment, dat is het! Je mag terug naar kantoor. Wat waren de voordelen van thuiswerken door Corona en de nadelen? Welke lessen heb jij geleerd en wat betekent dat? En je collega’s. Een geweldige kans om te werken aan je werkgeluk! 

1. Ga in gesprek!
Sta het eerstvolgende of daaropvolgende overleg er samen bij stil. Drukken jullie samen de reset button in? Uit onderzoek weten we dat veel mensen het sociale contact misten, maar de reistijd niet. Wat ga je wel doen op kantoor, maar wat ook niet? Waar nemen jullie afscheid van?

2. Tijd.
De wereld is niet gemaakt in een dag. Sta er samen bij stil, neem er de tijd voor. En reflecteer eens per maand op de gemaakte afspraken en uitgesproken wensen. Niet snel even tussendoor, maar sta er echt bij stil. Wat werkt wel en wat werkt niet.

3. Flexibiliteit.
Hybride werken is afspraken maken en vergt veel flexibiliteit. Een thuiswerkdag is geen vrije dag en soms ontkom je er niet aan je thuiswerkdag (deels) in te wisselen voor een bv. een emotioneel beladen overleg. Dat kan inderdaad beter niet online…

4. Niet alles kan online
Maar ook niet alles hoeft online of fysiek. Slechts 10 procent wil echt volledig terug naar kantoor! Plan 1 overleg dagelijks in als call en ga achter je scherm vandaan. Wissel af, weet dat functionele zaken prima online kunnen, maar emotie beter persoonlijk kan worden gedeeld. 

5. Werktijden.
Hoeveel dagen thuis en op het werk? Laat je dat vrij, maak je daarover afspraken? Het effect van thuiswerken is dat werktijden gaan variëren. Stel je paal en perk om te voorkomen dat medewerkers het gevoel hebben continue bereikbaar te moeten zijn? Dat laatste was voor Corona
al een onderwerp van gesprek, hoe is dat nu?

6. Vergaderen
Het is de smeerolie van een organisatie. We besteden er 41% van onze tijd aan en scoren een mager zesje. Het is verworden tot een automatisme, een ingesleten cultuur. Hoe ga je als team daar nu mee om? Hoe zorg je dat je er energie van krijgt? Hoe resetten jullie in deze?

7. Thuiswerkplek.
Als werkgever heb je een verplichte zorgplicht om jouw medewerkers te informeren over arbeidsrisico’s en geef je instructies hoe die risico’s zijn te beperken. Die geldt wanneer medewerkers hun werk doen vanuit kantoor, maar ook wanneer dit vanuit huis gebeurt. Wat spreken jullie daarover af?

Sta stil bij het indrukken van de reset button en stem af hoe hard je dat doet en welke stappen je daarbij zet. Hybride werken, daar kun je iets moois van maken. Met een van onze programma’s helpen we jou, je team en je organisatie graag. Meer informatie via glimlach@vergaderjezelfgelukkig.nl

Share

Plaats een reactie