Win de ‘War for Talent’, zegevier met een vergader-manifest!

War for talent

De ‘War for Talent’ is weer in volle hevigheid terug. Deze ‘oorlog’ werd in 1997 bedacht door Steven Hankin van McKinsey & Company en kenmerkt zich door een toenemende vraag en een afnemend aanbod van talent. Concreet komt het erop neer dat veel recruiters jagen op schaars talent. Momenteel is het zelfs zo erg dat er zelfs op de recruiters, de jagers, gejaagd wordt. Sla een goede recruiter aan de haak dan ligt er een mooie premie voor je klaar. Bounty hunters are back again!

Talentvol ‘wild’ wordt verleid met tekenbonussen, hoge salarissen en secundaire versierselen.  De vangst is mager en vaak is de prooi na een paar maanden weer gevlogen, gevangen door een andere jager met een beter speer.

De kunst is dus om aantrekkelijk te zijn én te blijven voor talent. Als getalenteerde kandidaten graag bij jouw bedrijf willen werken, dan zijn ze niet ontvankelijk voor de vleierijen, valstrikken en verleidingen van de jagers. Jouw cultuur moet aanspreken, inspireren en enthousiasmeren. Dat dit ook over vergaderen kan gaan ligt vaak niet voor de hand. Toch durf ik dat stelling aan dat: ‘Een aantrekkelijke vergadercultuur een boost kan geven aan werving en retentie van talent’.

De vijver met populaire prooien is tegenwoordig vooral gevuld met Millennials, aanstormend talent op de arbeidsmarkt. Deze nieuwe generatie is minder ontvankelijk voor glimmende bolides met een financieringsconstructie of een bliksemcarrière naar hiërarchische hoogtepunten, en vergt dus een andere aanpak.

Model voor florerende medewerkers!


Seligman introduceert in zijn boek : ‘Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being’ het PERMA model, een model om medewerkers te laten floreren. Dit model sluit helemaal aan bij wat Millennials zoeken bij een werkgever.

Postive Emotions: Een goed gevoel bij je werk, er mag gespeeld worden.

Engagement: Je betrokken voelen en de overtuiging hebben dat jouw mening gehoord wordt.

Relationship: Deel uitmaken van een team, een goede band hebben met fijne collega’s.

Meaning: ‘Winst’ kan nooit het einddoel zijn, wat we doen draagt bij aan een betere wereld.

Accomplishment: We maken vorderingen, realiseren doelen en zetten stappen.

Het imago wat we over het algemeen bij vergaderen hebben is allesbehalve PERMA. Hier ligt een kans, zorg dat je bekend komt te staan als hét bedrijf waar vergaderen PERMA is, of met andere woorden: ‘waar vergaderen bijdraagt aan jouw werkgeluk’. Dan geef je de jagers het nakijken!

Vergadergeluk!

In ons boek, ‘Vergader Jezelf Gelukkig’ geven we handvatten om dit te realiseren, om een vergadercultuur te creëren die mensen blij en gelukkig maakt.

Postive Emotions

Vergaderen is mensenwerk en emoties zijn daar onlosmakelijk mee verbonden. Sta daarom stil bij de ‘mindset’ van de deelnemers. Hoe voelen ze zich nu, hoe wil je dat ze zich voelen en hoe ga je daar in je vergadering voor zorgen? Op het moment dat je oprecht aandacht geeft aan de gevoelens van mensen zullen ze zich gehoord voelen, dit heeft een positief effect op hun gevoel.

Engagement

Mensen komen in verschillende typen. Je hebt mensen die ervan houden om te praten en met andere mensen te socialiseren. Je hebt ook mensen die het fijner vinden om wat op de achtergrond te bewegen, eerst te overdenken wat ze vinden voordat ze het (hoogste) woord nemen.

Het is de taak van de voorzitter van een vergadering om iedereen een gelijke kans te geven om gehoord te worden. Misschien zit het winnende antwoord op een prangende vraag wel in het hoofd van dat stille muurbloempje wat na de vergadering verdrietig  afdruipt zonder gehoord te zijn.

In een goede vergadercultuur is iedereen bewust van de verschillende persoonlijkheidstypes en geeft men elkaar voldoende ruimte.

Relationship

Niets is zo fijn als onderdeel uitmaken van een succesvol team, een team waarin iedereen zijn of haar talenten optimaal in kan zetten om een gezamenlijk doel te bereiken. De wijze van vergaderen kan hier in belangrijke mate aan bijdragen.


Teams ontstaan namelijk niet zomaar, ze gaan door verschillende fasen. Elke fase vergt een andere aanpak van leidinggeven en voorzitterschap. Soms is veel sturing nodig, soms zit teveel sturing het team juist in de weg.


Door stil te staan bij de fase waarin het team (dus de mensen die je uitgenodigd hebt voor die vergadering) zich bevind zal het team excelleren en de deelnemers zich gelukkig voelen.

Meaning

De voorbereiding van elke vergadering moet starten met de vraag wáárom we bij elkaar moeten komen. Dit kan namelijk alleen als er aan twee voorwaarden is voldaan: er is een gezamenlijk doel én er is een obstakel wat het realiseren van dat doel in de wegstaat, een obstakel wat een individu niet alleen kan oplossen. Het doel van de vergadering is een bijdrage leveren aan het doel van het team wat bijdraagt aan de doel van het bedrijf of organisatie: een betere wereld!

Accomplishment

Als je een goede doelstelling hebt; je hebt een goede vergadering gehad én je hebt goede afspraken gemaakt dan ben je er bijna. Het is belangrijk dat je opvolging geeft aan de genomen besluiten en gedefinieerde acties. De eerste stap doe je al tijdens de vergadering, aan het eind met het vaststellen van de vervolgstappen. In het boek noemen we dit Aanjagen, zo zorgen vergaderingen écht voor tastbare resultaten.

Vergadercultuur!

Een goede vergadercultuur kan dus helpen om medewerkers te laten floreren in jouw bedrijf en dit maakt jou een interessante werkgever. Veel meer dan een sollicitatiegesprek in een luchtballon, een glimmende leasebolide of een laptop met uitzicht op zee.

Een nieuwe cultuur krijg je niet van vandaag op morgen. Wat helpt om te starten met deze cultuurverandering is het opstellen van een ‘Vergader-Manifest’ –gezamenlijke afspraken waar mensen zich aan houden en elkaar op aanspreken omdat iedereen ervan overtuigd is dat het bijdraagt aan de doelstelling: Gelukkig Vergaderen.


Begin klein, op een afdeling of in een team en werk het manifest met verschillende medewerkers uit. Zorg dat iedereen zich erin herkent en met trots dit manifest uitdraagt…bijvoorbeeld in een sollicitatiegesprek.

Win de ‘War for Talent’, zegevier met een vergader-manifest!

Geschreven door Ernst van Dam.

Share